ŞCOALA GIMNAZIALA „GRIGORE SILAŞI”
Nr:1272./20.09.2012
Aviz:
Aviz:
Şcoala Gimn.
„Grigore Silaşi”Beclean Şcoala Gimn.
Uriu
jud.BN jud.
BN
Dir. Prof.
Rus Vasile Gabriel
Dir. Prof. Andras Ioan
PROIECT EDUCATIONAL
CĂLĂTORIE ÎN LUMEA CUVINTELOR
1.Date
privind aplicanţii:
Nume şi prenume: MOLDOVAN
RAVECA
Titular la: Scoala Gimnazială „Grigore Silaşi”, Beclean, BN
Specialiatea: învăţătoare
Tel./Fax: 0754520266
E-mail: raveca_moldovan63@yahoo.com
Semnătură
Nume şi prenume: SZASZ CARMEN
Titular: Şcoala Gimnazială „Grigore
Silaşi”, Beclean, BN
Specialitatea: prof. lb.română
Telefon:
0740550175
E-mail:
Semnătură
Nume şi prenume: KEREKES MARIA
Titular: Şcoala Gimnazială „Grigore
Silaşi”, Beclean, BN
Specialitate:învăţătoare
Telefon:
0743037417
E-mail:
Semnătură
|
2. Tema/titlul proiectului:
Titlul proiectului:
ÎMPREUNĂ
VOM REUŞI!
Tema proiectului:
CĂLĂTORIE ÎN LUMEA CUVINTELOR
Domeniul:
EDUCAŢIE
PENTRU DEZVOLTARE PERSONALĂ
MOTO :
„Citeşte! Numai citind mereu, creierul tău va deveni un
laborator nesfârşit de idei şi imaginaţii.” (Mihai Eminescu)
3.Colaboratori:
Bibliotecar Şcoala Gimnazială „Grigore Silaşi” Mureşan Viorica
Inv. MARIA KEREKES - Şc. Gimn. ‚”Grigore Silaşi”
Prof .înv. primar TIMEA MUNTEAN -Şc. Gimn. Uriu
Prof.înv.primar LIUŢA ZĂGREAN - Şc.
Gimn.”Grigore Silaşi”
|
4. Locul
desfăşurării proiectului (unitatea / unităţile de învăţământ în
care se derulează proiectul) :
ŞCOALA GIMNAZIALĂ
„GRIGORE SILAŞI „ BECLEAN, BN
ŞCOALA GIMNAZIALĂ URIU, BN
5. Durata
proiectului:
Octombrie 2012– Iulie 2016
*cu
raportare anuală către CA de lucru:
iunie 2013, 2014.2015,2016.
6. Analiza SWOT:
Puncte tari:
Dezvoltarea abilităţilor de comunicare:
• Elevilor nu le este teamă să
adreseze întrebări colegilor sau să emită păreri.
• Elevii au mai multe şanse de a emite un mesaj într-un
cadru mai restrâns.
Creşterea
gradului de implicare în activitate:
•
Membrii grupului nu se pot sustrage de la dezvoltarea unei sarcini de lucru
deoarece ceilalţi nu vor accepta pasivitatea. .
• Fiecare elev poate participa la realizarea sarcinii
prin ceva specific lui.
•Elevii au
libertatea de exprimare a ideilor
determinată prin diminuarea evaluării
Creşterea
eficienţei învăţării:
• Permite diferenţierea sarcinilor de învăţare.
• Fiecare elev învaţă în ritm propriu.
• Fiecare elev este o sursă de învăţare, valorificabilă
de catre ceilalţi.
• Elevii învaţă unii de la
alţii.
• Elevii îşi clarifică mai uşor aspectele neclare
deoarece informaţiile sunt prelucrate în grup, pentru a fi accesibile tuturor.
• Cei cu abilităţi, cu nivel scăzut, învaţă şi
progresează mai uşor primind sprijin, iar cei cu nivel ridicat oferindu-l.
Dezvoltarea identităţii personale:
• Prin autoevaluare şi
comparare cu ceilalţi, elevii conştientizează propria identitate şi o consolidează.
• Prin confruntarea cu cu
ceilalţi şi cu problemele dobândesc
capacitatea de a face faţă adversarului şi stresului.
• Elevii dobândesc încredere în
sine şi în capacitatea lor de a se schimba.
Puncte
slabe:
Slab control
asupra cantităţii şi calităţii învăţării
• Unii elevi devin pasivi, dar pot folosi rezultatele obţinute de
ceilalţi.
• Controlul şi
evaluarea procesului de învăţare lipsesc sau se face cu dificultate.
• Nu se prevăd întodeauna momente şi instrumente clare de evaluare.
• Rezolvarea sarcinilor necesită
resurse mai mari de timp decât pentru învăţarea prin receptare.
Oportunităţi:
• Existenţa în rândul
claselor implicate a unor elevi cu potenţial în ceea ce priveşte reuşita
activităţilor.
• Receptivitatea elevilor
la mesajul proiectului în număr cât mai mare.
Ameninţări (riscuri):
•
Lipsa de flexibilitate a programelor şcolare actuale.
•
Scăderea gradului de implicare al părinţilor în ceea ce priveşte procesul
instructiv-educativ desfăşurat în şi de
şcoală.
•
Salariile mici ale profesorilor.
Conservatorismul unor părinţi.
• Baza materială redusă, datorită subfinanţării învăţământului.
•
Instalarea stării de automulţumire în rândul elevilor şi a profesorilor.
•
Fiecare lecţie devine un mic experiment didactic prin care se confirmă sau se
infirmă diferite ipoteze de lucru.
|
7. Contextul/justificarea
proiectului:
Ne
grăbim! Inventăm maşini din ce în ce mai rapide. Ne plătim facturile prin
internet. Pentru a afla rezultatele unui meci accesăm un site. Toate aceste
obice-iuri şi-au pus amprenta asupra preocupărilor şi modului de viaţă al
familiei de azi.
„Oamenii ocupaţi” suntem noi, la începutul sec.
XXI ce ne-am îndepărtat de lumea
cărţilor, iar televizorul, calculatorul , internetul au devenit pentru noi cele
mai importante surse de informaţie.
Făcând tot mai rar sau deloc gestul de
a citi o carte, de a intra într-o bi-bliotecă, într-o librărie , de a ne
construi o bibliotecă proprie, fără să ne dăm seama devenim „modele” pentru copiii noştri.
Acesta e motivul pentru care ne-am
propus desfăşurarea unui proiect edu-caţional prin care să corectăm această
stare de lucruri trezind în sufletele dornice de cunoaştere ale micilor învăţăcei, interesul pentru
lumea fascinantă a cărţii !
Şcolarii mei
au o minte ageră, fire vioaie, gata
oricând de joacă şi năz-drăvănii şi
găsesc că este bine să fie scoşi de sub tutela audio-vizualului şi orientaţi
spre atmosfera liniştitoare , tainică a bibliotecii, ajutaţi să descopere
valoarea gestului de a se împrieteni cu o poveste, cu un personaj, cu un autor.
Pas cu pas, îndrumaţi cu migală de iubitori de carte, apropiaţi de un mediu în
care se adăposteşte „înţelepciunea şi
frumuseţea creaţiei umane”, îmi doresc a le oferi copiilor mei şansa de a
afla că „ Atunci când deschidem cărţile, des-coperim că avem aripi!” (Helen
Hayes):
Proiectul educaţional pe care-l
propunem, reprezintă o încercare de a repune în drepturi „cartea ” şi „biblioteca”,
de a le aduce în atenţia copiilor şi părinţilor, de a contribui la
redescoperirea lecturii ca o plăcere, o relaxare, un izvor de cunoaştere şi visare fără de
egal!
8. Obiectivul general:
Aducerea în atenţia copiilor
lumea fascinantă a cărţii ; cultivarea interesului şi a unei atitudini pozitive
faţă de rolul şi locul bibliotecii în universul uman;
9.Obiectivele
specifice ale proiectului:
§ Formarea unor competenţe de comunicare şi de
interacţiune între elevii claselor implicate în proiect. (40 de elevi implicaţi îşi vor dezvolta abilităţile
de comunicare şi cooperare ).
§ Formarea în
rândul elevilor implicaţi în proiect a
unor competenţe de implementare a unor procese inovatoare de predare-învăţare
centrate pe elev.
§
Formarea unor
competenţe de organizare a activităţii în grupuri mici, facilitând învăţarea
prin cooperare.
§ Stimularea şi sprijinirea învăţării elevilor în funcţie de caracteristicile lor individuale (mediul
social de provenienţă, contextul etnocul-tural, ritmul individual de
dezvoltare şi de învăţare etc.).
§ Prevenirea eşecului în instruire a elevilor cu
rezultate mai slabe la învăţătură
şi creşterea progresivă a randamentului şcolar în rândul elevilor
implicaţi.
§ Crearea respectului faţă
de carte şi cultivarea dorinţei de a o păstra în bună stare, pentru ca să
poată fi citită de cât mai mulţi copii;
§ Să trăiască experienţe pozitive care să le
pregătească un contact plăcut cu cartea;
§ Să conştientizeze
valoarea gestului de a împrumuta cărţi de la bibliotecă ;
§ Să viziteze librării
cunoscând sectorul de carte pentru copii şi să înceapă achiziţionarea
primelor exemplare pentru biblioteca personală;
§ Să relaţioneze cu
membrii ai comunităţii în care trăiesc ;
§ Formarea obişnuinţei de a
merge la bibliotecă, de a căuta cărţi sau alte informaţii pe care aceasta le
oferă.
§
Conştientizarea părinţilor cu privire la rolul lor în formarea şi
dezvoltarea deprinderilor de citit;
|
§ Evidenţierea importanţei lecturii
în dezvoltarea abilităţilor de comunicare şi formare a personalităţii
|
10. Descrierea colectivului de elevi
(grupul ţintă din proiect) :
Ø
Elevii
claselor: a V-a A şi CP A
Clasa
de elevi a V-a A cuprinde un număr de 27 de elevi : 10 fete şi 17 băieţi.
Împreună cu aceşti elevi, în anul şc.2011-2012 am editat volumul de creaţii
literare “Anotimpuri…”;am imprimat
albumul de colinde “Noi umblăm şi colindăm “ (anul şc. 2010-2011); am participat
la numeroase concursuri pe teme de: Matematică , Lb. şi lit. română, Ab.
Practice, Ed plastică, de nivel naţional, în urma cărora am obţinut numeroase
premii; am participat în fiecare an la Zilele Oraşului şi Zilele Europei cu
dansuri moderne, pe scena oraşului nostru;
am derulat diverse proiecte educaţionale în care , o puternică
implicare au avut-o şi părinţii
acestora. Împreună cu părinţii am derulat proiectul “Şcoala părinţilor”(în
anul şc. 2011-2012) finalizându-l cu o interesantă revistă sub acelaşi nume.
În anul
şcolar 2012-2013 am editat volumul de creaţii literare “Din poveste în poveste”, în care cei 22
de elevi ai clasei şi-au adus contribuţia la redactarea acestui volum, prin
interesante creaţii,
întâlniri cu personaje preferate
din poveşti şi
scrisori de rămas bun dedicate
doamnei învăţătoare.
|
11. Complementaritatea cu alte
proiecte/programe, experienţa anterioară :
În anul
şcolar 2011-2012 am derulat, cu aceeaşi clasă de elevi, proiectele: „Eu spun DA lecturii/ Spune şi
tu!” şi „Îmbrăţişarea lecturii”, care
au avut un impact pozitiv atât asupra elevilor clasei cât şi a altor elevi din
şcoală. Multe din activităţile cuprinse în proiect au fost postate pe site-ul
şcolii, ca un exemplu pozitiv pentru colegii care doresc să ne urmeze îndemnul către
lumea cititului. Activităţile proiectului s-au desfăşurat pe întregul an
şcolar.
Finalitatea proiectelor a constat
în editarea unei frumoase cărţi cu titlul „Anotimpuri...”
, ce cuprinde: creaţiile elevilor, poveşti desenate, planuri pentru redactarea
unor compuneri, expresii frumoase pentru redactarea unor compuneri şi glume.
12. Descrierea activităţilor propuse în proiect :
ACTIVITĂŢI
|
LOCAŢII
|
PERIOADA
|
PARTICIPANŢI
|
REPERE DE CONŢINUT
|
1.Lansarea proiectului
|
Biblioteca şcolii
|
Octombrie
|
70 elevi: CP A
şi a IV-a C, cls.VA,
cls.I-II Uriu
|
Iniţierea proiectului
- vom stabili care sunt drepturile cititorului, vom avea un portofoliu în
care vom pune diferite compuneri, un orar cu timpul dedicat lecturii.
|
2. “Povestea
crizantemei” -lectură în imagini
Lansare de carte
|
Sala de festivităţi
CDI
|
Noiembrie
|
52 elevi: CP A
şi a IV-a C
|
- vom citi fragmente
din diferite cărti,
- vom desena (ilustratii pentru cartea preferată),
-cartea cls. a V-a A
“Din poveste în poveste”
|
3.”Sunt român din
moși-strămoși”-datini, obiceiuri, colinde
|
Biblioteca şcolii
|
Decembrie
|
70 elevi ai claselor implicate
Părinţi şi bunici ai copiilor
|
Realizarea unei colecţii–poze
vechi cu obiceiuri străbune
-colinde vechi de la
bunicii noştri;-“Cum sărbătorim astăzi vechile sărbători?”
|
4.„De vorbă cu Eminescu”
|
Sala de clasă
Sala de festivităţi
a şcolii
|
Ianuarie
|
Elevii claselor implicate
|
Recitări din opera
marelui poet
Scrisoare lui Emi-nescu
„Şi eu pot crea versuri!”
|
5.“Printre fulgii de zăpadă”
|
Sala de clasă
CDI-ul şcolii
|
Februarie
|
Elevii claselor implicate
|
-creaţii literare;
-creaţii plastice
|
6.“Dar pentru mama”-concurs
(cântec,joc şi poezie)
|
Biblioteca şcolii
|
Martie
|
Clasele implicate
|
-creaţii literare
-felicitări
-expoziţii
|
7.“Hristos a înviat!”
|
Sala de clasă
|
Aprilie
|
Elevii claselor implicate
|
Lecturarea creaţiilor proprii
Corectarea lucră-rilor
Scrierea corectă a lucrarilor
-expoziţie-“Ouă încondeiate”
|
8.”Copilul de azi, adultul
de mâine”
|
Sala de clasă
|
Mai
|
Elevii claselor implicate
|
Realizarea unei noi cărţi în format tipărit-cls.V; IV
CP, cls I şi
II-carte în imagini
|
9.“La final de drum”
|
Sala de festivităţi
|
Iunie
|
Elevii claselor im-plicate
Părinţii elevilor
Colegi de şcoală
|
Serbare şcolară
Finalizarea proiec-tului
|
13. Graficul activităţilor:
|
|||||||||||||||
|
|
Oct.
|
Nov.
|
Dec.
|
Ian.
|
Feb.
|
Mart.
|
Apr.
|
Mai
|
Iunie
|
|
||||
1. Lansarea proiectului
|
2ore
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Înv.R.Moldovan
|
||||
2. “Povestea
crizantemei” -lectură în imagini
|
2 ore
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Înv. Raveca M.
Înv. Maria K.
prof. Carmen S.
înv. Timea M.
|
||||
3.”Sunt român din
moși-stră-moși”-datini, obiceiuri, colinde
|
3 săpt.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Înv. Raveca M.
Înv. Maria K.
prof. Carmen S.
înv. Timea M.
|
||||
4.„De vorbă cu Eminescu”
|
2 săpt.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Înv.Raveca M .
Înv. Maria K.
prof. Carmen S.
înv. Timea M.
|
||||
5.“Printre fulgii de zăpadă”
6.“Dar pentru mama”-concurs
(cântec,joc şi poezie)
7.“Hristos a înviat!”
|
3 luni
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Înv. Raveca M.
Înv. Maria K.
prof. Carmen S.
înv. Timea M.
|
||||
8.”Copilul de azi, adultul
de mâine”
9.“La final de drum”
|
2 luni
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Înv. Raveca M.
Înv. Maria K.
prof. Carmen S.
înv. Timea M.
|
14. Precizarea indicatorilor
de realizare imediată (output), precum şi precizarea indicatorilor
de rezultat (result) care reprezintă modalitatea de
măsurare a efectelor, beneficiilor şi avantajelor imediate şi directe ale
proiectului pentru grupul ţintă şi sunt în relaţie cu obiectivul proiectului
şi a indicatorilor de impact (reprezintă consecinţele
indirecte şi pe termen lung ale proiectului)
Rezultatele concrete din
timpul activităţilor desfăşurate vor fi prinse în portofoliul elevilor, vor
fi analizate, concluzionate şi direcţionate înspre ceea ce dorim să realizăm
în final.
Elevii vor da dovadă de interes,
spirit ludic, cooperare, alternative prin simţul artistic, fiind interesaţi
mai mult de munca intelectuală. Îşi vor dezvolta atitudini de
relaţionare cu ei înşişi şi cu ceilalţi. Vor beneficia de însuşirea unor
instrumente de analiză şi valorizare a operelor literare şi de formarea unei
gândiri autonome, reflexive, critice. Absenţa unei lecturi susţinute e
evidentă în vocabularul lor sărac, în comportament, în gîndire, în violenta
limbajului.
|
15. Procedura de
autoevaluare a proiectului :
Promovarea proiectului în şcoală;
Realizarea portofoliului proiectului ;
Panouri cu imagini din activităţi;
Consemnarea numărului de participanţi la fiecare
activitate;
Evaluarea impactului ce l-a avut proiectul în rândul
participanţilor.
16. Asigurarea efectului multiplicator al
proiectului:
Prin
realizarea acestui proiect voi realiza situaţii concrete de învăţare, copiii îmbogăţindu-şi orizontul cultural şi experienţa personală.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu